04 april 2016

Elly Strik #3


Atelier van Elly Strik, Brussel.

"....
Hoe ziet je atelier eruit?

Toen ik hier zeventien jaar geleden kwam vond ik na twee weken een gigantisch en heel romantisch atelier. Het had een dertig meter lange wand van ramen, het was onverwarmd en er liepen ratten. Bovendien was het er vochtig wat behoorlijk lastig was omdat ik altijd op papier werk. Ik heb er vijf jaar gezeten en heb er grote stappen gezet ten opzichte van het werk dat ik in Nederland maakte.

Ondertussen zit ik mijn derde atelier, hier hoef ik niet meer weg. Ik heb hier alles zelf opgeknapt en aangelegd: elektriciteit, water, wc. Ik ben de enige kunstenaar in het gebouw. Alle andere bewoners hebben er luxe lofts van gemaakt. Het is bovendien een geweldige locatie. Midden in de stad met uitzicht op een wei met een grazend paard waar konijntjes vrij rondrennen. Het plafond is hoog, het heeft hele dikke muren en het is lekker koel. Afmeting is altijd een relatief begrip, ik vind het een hele aangename ruimte, niet te groot en niet te klein, in totaal zo’n 90 vierkante meter.

Zou je voor ons je atelierdag willen omschrijven? Heb je vaste routines?

Ik heb geen systeem of routine. De enige routine die ik heb is dat ik er dagelijks kom. Soms begin ik al te werken met mijn jas nog aan. Soms blijf ik lang kijken naar datgene wat ik de dag voordien heb gedaan voordat ik actie onderneem. Ik ben er eigenlijk altijd en maak vaak hele lange dagen. Ik doe soms een power dutje, ik lees en eet er ook, maar de meeste tijd besteed ik aan kijken.

Zijn er bepaalde randvoorwaarden waardoor je extra goed kunt werken? Muziek, of stilte?

Het is er meestal stil. In de stilte heb ik meer contact met mijn werk. Muziek maakt dat ik minder bewust zie wat ik doe. Soms aan het einde van de dag draai ik voordat ik de buitenwereld in ga de volume knop open, swingende muziek, vaak muziek van andere culturen.

Werk je aan meerdere werken tegelijk?

Ja, dat voorkomt een over-concentratie op één werk. Omdat ik vaak veel tijd besteed aan één werk heb ik het nodig om af en toe mijn blik op een ander werk te richten. Ik werk tegelijk aan werken met verschillende afmetingen. Zodoende bouw ik aan een macro en een micro wereld.

Je werkt met diverse materialen op papier: grafiet, kleurpotlood, olieverf, pigment. Kun je iets zeggen over je materiaalgebruik?

Papier is voor mij de meest geschikte beelddrager. Het absorbeert alle mogelijke materialen en wanneer het genoeg stevigheid heeft kan het veel hebben. Ik werk met verschillende papiersoorten, opgebouwd uit hechtere en minder hechte vezels. Dat veroorzaakt de verschillende manieren van opnemen.

Ik vind grafiet een heel interessant materiaal. Het is eigenlijk een heel fijn samengeperst poeder, gemaakt van koolstof, wat in feite afkomstig is van imploderende sterren. Je zou het sterrenstof kunnen noemen. Materiaalkeuzes en de manier waarop ik het verwerk heeft veel te maken met de inhoud van mijn werk. Ik heb bijvoorbeeld werken gemaakt waarin ik zowel goud als as verwerk. Inhoud ontstaat naar mijn idee altijd vanuit vorm.
...." (bron: we like art)

> Elly Strik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten